Gra jest motywatorem, który powoduje, że podopieczni chętniej nasuwają się oddziaływaniom terapeutycznym. Kiedy wpływ melodii, rytmu, pulsu, określonej barwy głosów i poziom ich głośności jest celowy i kojący – jesteśmy do działania z muzykoterapią.
Muzykoterapia Tychowo
Ta efektywna forma psychoterapii może posłużyć podopiecznym dotkniętym wielorakimi zaburzeniami rozwojowymi, somatycznymi, psychosomatycznymi, kinestetyczno-ruchowymi, intelektualnymi czy społecznymi. W jaki twórz użyć tę metodę w książki z dzieckiem niepełnosprawnym?
Muzyka jako sposób terapeutycznego oddziaływania
Wśród nowoczesnych metod książki z dzieckiem niepełnosprawnym jeszcze wyższą sławą cieszy się muzykoterapia, która pomaga uczniu w poszukiwaniu świata. Terapia grą jest jednym z punktów terapii kompleksowej chorującej na planu ukierunkowanie ruchu, kształtowanie samoregulacji psychoruchowej, koncentracji uwagi, pamięci, kreatywności i wzrost orientacji czasoprzestrzennej. Ponadto, muzykoterapia umożliwia tłumienie neurotycznych elementów postaw lękowych, konstruktywne ukierunkowanie osobowości dziecka oraz poddanie jego wrażliwości estetycznej.
zobacz również porównywarka cen lego
Muzykoterapia Tychowo
Wpływ gry na organizm człowieka
Muzykoterapia to linia psychoterapii wykorzystująca muzykę jako sposób stymulujący rozwój podopiecznego i korygujący jego wzięcie. Katarzyna Błaszkiewicz, absolwentka Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Gry i Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz autorka programu Twórczych Zajęć Muzyczno-Plastycznych, wyjaśnia, że w konstrukcjach tej techniki wyróżniamy muzykoterapię receptywną (ukierunkowaną i nieukierunkowaną) oraz aktywną (ćwiczenia muzyczno-ruchowe i słuchowo-głosowe, improwizacje głosem, sportem również na instrumentach perkusyjnych, psychodrama, pantomima).
Zajęcia z muzykoterapii przydatne w książki z uczniu z niepełnosprawnością
Jedną z budów oddziaływania terapeutycznego w książki z dzieckiem z niepełnosprawnością jest koncert muzykoterapeutyczny. W trakcie takich zajęć podopieczny poddawany jest szeroko pojętej stymulacji polisensorycznej w rozmiarze słuchu, wzroku, dotyku, węchu i dodatku. Dużą działalność w porządku spotkań terapeutycznych pełnią ćwiczenia motoryki lekkiej i aktywizacja dziecka w terenie kinestetyki. Koncerty muzykoterapeutyczne powinny być budowane przy uwzględnieniu możliwości percepcji podopiecznego. Dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną takie działania przybierają formę oddziaływań na poziomie zmysłowym.
Muzykoterapia Tychowo
W książki terapeutycznej należy akcentować komunikacyjną rolę dźwięków emitowanych przez podopiecznych borykających się z trudnościami w porozumiewaniu się. Warto pamiętać, że rytm, harmonika i melodyka nadają muzyce znaczenie ekspresyjne, zaś intensywność dźwięku, barwa i wibracje mają układ z emocjonalnym oddziaływaniem gry na środek. Katarzyna Błaszkiewicz dodaje, że najbardziej intensywnym czynnikiem w grze jest rytm, który wraz z metrum i tempem kształtuje przebieg ładowań i wyładowań energetycznych, stymulując funkcje psychomotoryczne.
Źródło artykułu Rola muzykoterapii w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością
Muzykoterapia Tychowo